L’Empatia és
quelcom molt important en la comunicació, i en comunicació política encara més.
Empatia és realment posar-se en el lloc de l’altre, si et poses al seu lloc
podràs arribar millor a ell. Davant d’una mateixa imatge, cadascú té la seva
percepció i això ho hem d’entendre. El mapa no és el territori, el mapa és el
teu món.
Un missatge tan
actual i que ha arribat a tot el món és el YES
WE CAN! de la campanya d’Obama ha sapigut arribar i empatitzar amb tothom
al tractar-se d’una frase inacabada que cadascú pot acabar com millor vulgui i
això és una gran manera d’arribar a tothom.
La comunicació assertiva
és la ideal, pots dir el que vulguis però amb educació i sense agredir a
l’altre. No pots ser ni passiu ni agressiu, t’has de quedar al mig...ser
assertiu.
Hi ha una sèrie de
drets assertius:
1. Dret a equivocar-se i fer-se responsable dels errors.
2. Dret a ser el primer. Saber posicionar-se com a líder.
3. Dret a tenir valors, opinions i creències pròpies.
4. Dret a canviar d’opinió, idea o línea d’acció.
Generalment ens
costa ser assertius en les eleccions dels nostres líders perquè la gent no es
posiciona com a líder.
Hi ha diferents
tècniques per poder argumentar de formar assertiva:
·
DISC RALLAT: Es tracta de repetir
constantment la idea. Tot i que a vegades to posin difícil has de continuar amb
la teva idea. Una bona mostra de persona assertiva és el President Montilla.
·
BANC DE BOIRA: Es trobar alguna
cosa del que diu el contrari, amb lo que tu puguis estar una mica d’acord dient
“podria estar d’acord però no creus que...”
·
ASSERTIVITAT POSITIVA: Saber expressar l’afecte i l’aprecio per
altres persones dient alguna cosa semblant a “saps l’aprecio que et tinc,
però...”
L’Iñaki ens va
recordar una frase d’Antoni Gutierrez-Rubí “Los tristes no ganan elecciones”
ni lideren, ni sedueixen, ni convencen...has de saber generar il·lusió
contínuament i per això el somriure és fonamental.
Aquí hi ha gràfic
de l’evolució de una comunicació, estant a la part superior el que fa l’emissor
i a la inferior el receptor. A mida que anem avançant de cuadret en cuadret
anem perdent un fil de la comunicació, es a dir, es va degradant cada vegada
més la comunicació amb lo que hi ha gran diferència entre el que pensem i el
que arriba a fer el receptor que ens escolta en base al missatge que ha rebut.
LO QUE PIENSO --> LO QUE DIGO --> COMO LO DIGO
LO QUE HACE <-- LO QUE ENTIENDE <-- LO QUE OYE
La persuasió és
primordial en tota comunicació, hem de persuadir quan parlem, hem de poder
persuadir al nostre receptor perquè li arribi correctament el nostre missatge.
Persuasió és:
1. Captar l’atenció.
2. Que sigui comprés per la seva argumentació.
3. Acceptació de les conclusions per part del receptor
4. Que el receptor faci seva la conclusió
5. Que aquesta convicció nova es tradueixi en conducta
Model Processual
McGuire
Algunes frases;
“Sin una comunicación auténtica, los
comunicaciones y las mentes de los demás no se capturan jamás.”
“Sé quién eres y no impostes” sigues tu mateix sempre, no
copiïs.
El discurs polític
ha de tenir el següent contingut:
1.
Inventio (recopilar)
2.
Dispositio (estructurar)
3.
Elocutio (formular – retòrica)
4.
Memoria (mnemotecnia)
5.
Pronuntiatio (Oratòria)
·
Introducció,
amb uns avisos que han de ser sobretot impactants.
·
Nus, SUCCES és a dir èxit, que detallat seria;
Simple+Unexpected+Concret+Credible+Emotion+Story
·
Desenllaç, s’ha de buscar un final que sigui
sempre efectiu
Y sobretot no
oblidem que “guanya sempre la millor
història” i si nosaltres no la expliquem la millor, un altre l’explicarà.
S’han de fer un
seguit de propostes estructurades en diferents fases;
1. Allò que beneficia de forma racional
2. Allò que solucionaria de forma racional
3. Conseqüències negatives des de una visió emocional
4. Com canviaria la seva vida, en positiu, visió emocional
5. Beneficis racionals i emocionals
Comunicació amb
els mitjans
El 20 % es
comunicació racional i el 8% emocional. A la part racional incideix el domini
del mitjà per fer la comunicació exitosa. A la part emocional incideix l’actitud
per fer la comunicació exitosa.
COMUNICACIÓ
Racional Emocional
EXITOSA
Al mitja li has de
donar tu el titular, sense titular no hi ha notícia, i sinó els hi dones el
titular, el posarà el mitjà. A més has de tenir sobretot molta disciplina en el
missatge, i no deixar de dir sempre el que vols dir. Però si hauràs de saber
dosificar la informació que dones en tot moment. També cal tenir en conte que
no has de mentir, mai has de dir cap mena de mentida.
La premsa escrita,
moltes vegades acostuma a tenir una interpretació no del tot encertada. Pel que
fa a la ràdio és quan has d’intentar empastissar, persuadir i seduir el més possible per tal de
que el missatge pugui arribar el millor possible a uns receptors que no ens
veuen i tot els hi ha d’arribar només per la veu. A la televisió tot és imatge,
només imatge. Hem de saber com
comunicar sempre en funció del mitja on comuniquem, els mitjans son
determinants.
2 comentaris:
Quina feinada!!!!!. Com sempre molt bé Amanda.
Que faria sense els teus ànims Toni. Gràcies.
Publica un comentari a l'entrada