14 de març 2010

Com millorar la comunicació política


Es important tenir molt clar el que volem parlar, però no podem oblidar que parlar no es comunicar i en política el que realment ens interessa es comunicar. Comunicar amb la seguretat de que el nostre missatge arribi als electors amb la mínima degradació possible. Mantenint els nostres valors que com a partit mai hem de perdre, potser ha arribat el moment de canviar les nostres paraules, de dir les coses d’una altre manera. Hem de seduir, hem d’emocionar i sobretot hem de ser autèntics. Hem d’aconseguir treballar la nostra comunicació amb eficiència i eficàcia per poder assolir els objectius desitjats.
He llegit molt darrerament sobre màrqueting polític i sé que molts no estan pas d’acord amb aquesta definició, però us en faré cinc cèntims. El candidat seria el producte polític a vendre. El programa seria al oferta política que s'ofereix i que es donarà a conèixer mitjançant una campanya electoral on el gabinet de comunicació farà la important feina d’elaboració. Aquesta campanya es presentarà al mercat polític junt amb la resta de les diferents ofertes que hi hagin dels altres partits. I a partir d’aquí, els consumidors dels ben polítics, és a dir, els electors prendran les seves decisions. Seran ells qui decidiran a qui prefereixen “comprar”. En definitiva, qui es vengui millor, més electors s’emportarà. Sigui comunicació política o màrqueting polític, sigui com sigui, el primer objectiu és fer una bona oferta i després saber presentar-la bé en societat, vendre-la d’una o altre manera.
La política d’avui en dia no és pas la mateixa de fa uns anys, ha canviat la política, els polítics i per tant la forma de comunicar i és aquí on vull incidir. Aprofitem el fenomen Obama per agafar noves tècniques, noves estratègies d’una campanya que ha donat un autèntic cop d’efecte a la política i no només a la política nord-americana.
I no vull parlar pas d’Obama i de la seva història, sinó de la seva forma de comunicar, de la seva forma de fer campanya electoral, de la seva forma d’arribar a la gent. Era el inici d’un camí fins ara inexplorat, era un nova política, era un nou polític en un món que encara no sabem si estava del tot preparat per a tants canvis. Ell ha desafiat moltes realitats del poble americà, marcant una nova línea a seguir, només el temps li donarà o li traurà la raó.

Obama va aconseguir fer del contacte amb la gent un puntal important. Va emocionar i va persuadir a tot el poble americà amb un missatge únic, clar, disciplinat i emotiu, que amb estratègies clares ha mantingut de principis a fi. Però sobretot va fer de l’ús de les noves tecnologies la clau de la seva campanya. Va fer de la comunicació mediàtica la clau del seu programa. Va arribar al cor de la gent, la va mobilitzat i la va fer participar amb ell. La gent del carrer va fer campanya per ell, es va portar pràcticament una campanya paral•lela amb noves iniciatives de la gent que es va encarregar de difondre el missatge d’Obama, fins i tot arribant a mobilitzar de forma important al col•lectiu dels joves que tan costa en totes les campanyes electorals. I les xifres en aquest sentit parlen per si soles;
·         $750 milions aconseguits en menys de dos anys de campanya. Gran part aconseguits els darrers mesos de les primàries i al llarg de la campanya presidencial. Destacar que provenien de aportacions petites, només un 26% de les donacions van ser superiors als $200. El 88% del total recaptat venia de donacions individuals.
·         13 milions de persones que van deixar el seu correu interessades en rebre comunicacions del equip Obama per mail.
·         4 milions de persones que van deixar el seu numero interessades en rebre sms a la campanya.
·         2 milions de persones van crear la seva pròpia web a MyBarackObama.com, una plataforma de participació on-line
·         5 milions de “amics” a diferents pàgines de xarxes socials a la web com Facebook, Myspace…
Però tot suma i tot resta, realment la política és un joc de sumes i restes, de divisions i multiplicacions. Un bon polític és aquell que saber sumar i multiplicar. Un mal polític és aquell que divideix i resta, aquell que en lloc de construir, prefereix destruir. Per això hem de construir una bona comunicació, i si ha de ser fent servir massivament les noves tecnologies, tot i que avui sigui encara un món molt desconegut per molts, ho haurem de fer. Tenim al nostre abast una eina molt important i hem d’aprofitar-la i creure en ella.
Cal reflexionar i analitzar l’impacta que ha suposat aquesta campanya d’Obama per tal de fer els canvis necessaris en la nostra forma de comunicar; quedar-nos amb la gran mobilització que permeten les noves tecnologies.
Les campanyes electorals no es guanyen només pels encerts, sinó que es perden pels errors. Tot suma o tot resta i Obama ho tenia ben clar. Crec que és prou interessant prendre bona nota.

2 comentaris:

Enric Llorens ha dit...

Bones reflexions.

El fet de comunicar és un element vital per la relació entre persones. El concepte de comunicació política és un invent dels politòlegs per poder "vendre" els seu propi producte als polítics.En política tot està inventat, només canvia l'embolcall i els canals de difussió -abans la ràdio, desprès la Tv, ara internet demà...-. El que realment importa és tenir ideologia.

Amanda Ramos Gallego ha dit...

Tens raó Enric, els valors i la ideologia és el que mai hem de perdre. realmentcom deia, potser em de dir el mateix però amb altres paraules, amb altres embolcalls i també fent servir els nous recursos.
Gràcies per la teva visita.