11 de març 2010

Coaching; darreres pinzellades


El temari és molt extens però no per això deixa de ser interessant, però hi ha molta informació que hem d’acabar de dosificar.
En José Antonio Peral ens va deixar les idees més fortes del coaching:
·         Límits arbitraris, possibilitat
·         Construcció subjectiva, realitat
·         Responsabilitats insoslaiable
·         Aprenentatge: d’impossible a possible
·         Integritat vs Èxit
·         Definició d’objectius
·         Congruència
·         Lideratge ressonant i comunicació
UN LÍDER, SEMPRE ES RESPONSABLE DELS RESULTATS DEL SEU EQUIP I NO POT REPARTIR CULPES.
L’ informació que es dona sempre arriba distorsionada al final i això fa que es perdi molta informació pel camí, en cada pas es va perdent informació.
Allò que vull dir
Allò que dic
Allò que es sent
Allò que s’escolta
Allò que es comprèn
Allò que es reté
Allò que es reprodueix
.....el camí és molt llarg fins aquí i per això s’ha de tenir molt clar el que es diu, i com es diu.
El líder ha de donar sempre sensació de seguretat al grup. Fent sempre un ambient de treball agradable però defensant l’eficiència.
Hi ha teories objectivistes que diuen que el llenguatge no anomena la realitat sinó que la crea, que el llenguatge no es un mirall del que veiem.
Es molt important fer sempre una bona escolta activa:
1.    Accions:
a.    Verificar l’escolta
b.    Compartir inquietuds
c.    Indagar
2.    Transformació personal:
a.    Obertura a la comprensió d’un altre diferent
b.    Obertura a la transformació personal
UN LIDER HA DE SER MOLTES COSES, PERO SOBRETOT HA DE SER HUMIL.
 Sinòptic de les claus de la comunicació que no hem de confondre mai:
·         Afirmació vs Declaració. Afirmació és parlar d’allò verificable (afirmo que estem a 27º) i Declaració és una interpretació subjectiva que no es pot verificar (aquí fa calor). Molt sovint ho confonem i fem judicis de valors i ens creiem que parlem de fets. Mai s’han de confondre.
·         Indagació vs Proposició
·         Parlar vs Escoltar (influencia i persuasió)
·         Comprendre vs Ser comprès.
·         Dades vs Opinions
·         Intenció fàctica
·         Estat Emocional
·         Comprovació vs Reprovació (feedback)
En una conversa és important fer BACKTRACKING, és a dir, fer la tornada enrere. Parar la conversa i dir alguna cosa com “a veure si t’he entès...” ó “m’estàs dient que...”. Aquesta és una eina molt poderosa que tenim a la comunicació, però no serveix per fer judicis sinó simplement per al·literar.
LA COMUNICACIÓ ES LA CLAU DE L’EFICIÈNCIA D’UN LÍDER.
Es molt important donar i rebre feedback amb el teu equip, però s’ha de saber donar bé (tenim entrades anteriors on ja parlàvem del tema del feedback), però deixem quatre pinzellades més;
·         Ha de ser específic. Dades i observacions bases.
·         Ha de ser resolutiu. Orientat a solucions i no a judicis.
·         Ha de ser oportú. En el moment adequat i pròxim a l’acció.
·         Ha de ser més sobre la identitat i ments sobre la conducta.
·         Ha de ser com una hamburguesa. Emmarquem lo negatiu entre una cosa positiva al principi i una també de positiva al final.
·         Ha de tenir una revisió emocional.
·         Ha de tenir una revisió intencional.
Hi ha diferents tipus de líders;
·         Autoritari.
·         Timoner.
·         Democràtic.
·         Afiliatiu.
·         Coach.
·         Visionari.
I el que necessitarà un líder per tenir un bon equip, serà fer un equip equilibrat, es a dir, amb diferents tipus de persones. 

L’equip ideal per un líder haurà de tenir;
·         Gent teòrica
·         Gent econòmica
·         Gent política
·         Gent social
·         Gent estètica
·         Gent religiosa
Cadascun d’ells donarà importància a un aspecte més concret de la vida, i en la diversitat de tots estarà la perfecció conjunta.
Per fer-nos un anàlisis d’auto coach ens proposa fer servir la Roda de Valors (sofware) on haurem de marcar vuit àmbits importants sobre l’objectiu que ens haurem marcat, i en cada triangle haurem de marcar el percentatge que actualment tenim sobre aquell valor concret. Serà una valoració subjectiva. Lo ideal és arribar a aconseguir el 100% en cadascuna de les característiques o un percentatge important. Dintre dels vuit valors importants podem escollir un de més destacat per treballar-lo més exhaustivament. Haurem d’anar veient com el podem millorar i per això hauran de sortir un objectius concrets per treballar aquest valor i poder fer després un pla d’acció concret per portar-lo a terme. Sent rigorosos amb la feina i amb els nostres objectius, podem millorar molt, només és qüestió d’intentar-ho...no hi ha impossibles...
EL COACHING PODEM DIR QUE ÉS UNA EINA MOLT POTENT PER FER POSSIBLE UN IMPOSSIBLE.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Felicitats pel bloc. Ja m'he subscrit per RSS. Miquel

Amanda Ramos Gallego ha dit...

Moltes gràcies Miquel.
Una abraçada!!!